Mag KLM-topman Pieter Elbers extra beloond worden voor de goede prestaties van KLM. Bij het Franse moederbedrijf Air France-KLM zorgt dat nieuwe onrust
Het holdingbestuur in Parijs wil hem dit jaar minder loonsverhoging geven dan de raad van commissarissen van KLM zelf. Dat schrijft de doorgaans goed ingelichte Franse zakenkrant La Tribune.
Volgens het dagblad wil KLM zijn topman belonen voor de goede financiële resultaten over 2016. Na twee jaar waarin zijn vaste salaris gelijk bleef, zou de raad van commissarissen dat nu met 11 procent hebben willen verhogen naar 500.000 euro per jaar.
Het bestuur van de groep zou evenwel niet verder willen gaan dan 450.000 euro, waarmee Elbers op gelijke voet zou komen met zijn voorganger Camiel Eurlings. Bovendien zou hij niet zijn volledige variabele beloning toegekend krijgen, omdat hij teveel een KLM-pet op heeft en het belang van de groep onvoldoende dient.
Elbers gaat evenveel verdienen als voorganger Eurlings
KLM liet weten dat het beloningsbeleid en de beloning van de directie in het jaarverslag worden opgenomen en worden toegelicht tijdens de aandeelhoudersvergadering. ,,De voorbereidingen hiervoor zijn nog niet afgerond”, aldus het bedrijf.
KLM bevestigt wel dat Elbers net zoveel gaat verdienen als Eurlings, die aanmerkelijk minder goede resultaten kon overleggen dan zijn opvolger. De huidige KLM-baas verdient daarmee nog altijd beduidend minder dan eerdere president-directeuren van het luchtvaartbedrijf.
Op de door La Tribune aangehaalde discussie ging de luchtvaartmaatschappij niet inhoudelijk in. Afgelopen week ontstond in Frankrijk veel ophef rond de beloning van de top van Air France. De vakbonden dreigen met stakingen omdat zij vinden dat de bestuurders er te veel op vooruitgaan.
Kloof tussen resultaten KLM en Air France
De kloof tussen de resultaten van KLM en Air France is afgelopen jaar verder toegenomen. ,,Geen gezonde situatie'', oordeelde topman Jean-Marc Janaillac van moederbedrijf Air France-KLM medio februari in een toelichting op de jaarcijfers.
KLM wist in 2016 de operationele winst met ruim driekwart op te voeren, tot 681 miljoen euro. Bij Air France was sprake van een daling met bijna 13 procent tot 372 miljoen euro. Dat Transavia operationeel quitte draaide, was eveneens te danken aan een positief resultaat bij de Nederlandse tak.
De cijfers van Air France werden getekend door de aanslagen in Parijs en Nice, die Frankrijk minder populair maakten als reisbestemming. Stakingen kostten bovendien 130 miljoen euro. Janaillac benadrukte evenwel dat ook bij Air France de productiviteit omhoog zal moeten, wil het bedrijf meer ruimte krijgen om te groeien.
KLM-directeur Pieter Elbers was tevreden over de sterke resultaatverbetering. ,,Die is te danken aan de inspanningen van alle KLM'ers, daar ben ik trots op'', zei hij. De cijfers tonen bovendien aan dat tegenover de offers die het personeel brengt, meer groei en investeringen staan, aldus de topman.
Hij herhaalde nog maar eens dat het wat hem betreft klaar is met het centraliseren van ondersteunende taken. Daar ontstond recent opnieuw onrust over op het hoofdkantoor in Amstelveen. Vermoeiend, maar: ,,ik heb een goed uithoudingsvermogen'', zei Elbers.
De groep als geheel boekte een operationele winst van 1,05 miljard euro, een derde meer dan in 2015. Ondanks een passagiersgroei van 4 procent daalde de omzet met 3,3 procent naar 24,8 miljard euro. Dat komt door aanhoudende druk op de ticketprijzen. Netto bleef 792 miljoen euro over, tegen 118 miljoen euro een jaar eerder. Die stijging is vooral te danken aan de verkoop van belangen in dochterondernemingen.